Jõulumängud


Jõuluvana Julius on siia kokku kogunud igasuguseid jõulumänge, mida jõuluõhtul mängida võib. Alustades äraarvamismängude mängimisest lõpetades käeliste tegevustega. Jõuluõhtul võib istuda küll televiisori ees ja vaadata erinevaid jõulufilme, kuid erinevad mängud ja tegevused muudavad selle perekondlikult koosveedetud aja veelgi armsamaks ja mõnusamaks.

Peaaegu 30 erinevat seltskonna mängu muudavad sumeda talveõhtu lõbusaks ja meeldejäävaks. Lisame siia uusi mänge ainult juurde, nii et hoidke ennast kursis kõigi uuendustega. Valige siit endale lemmik tegevus, mida teha jõuluõhtul!

TEEME JÕULUVANA JULIUSE MÄNGUDEGA JÕULUÕHTU LÕBUSAKS!

1.JÕULUSOKIKE

Vaja läheb:
Jõulusokikest, jõuludega seotud esemeid, paberit, pastakaid
Mängu sisu:
Mäng sobib mängimiseks kõigile. Võta jõulusokike ning pane sinna sisse kuni 20 jõuludega seotud eset. Kasuta selleks näiteks erinevaid kuuseehteid, käbi, küünalt, inglikuju, jõululauludega CD-d, piparkooki ja muud jõuludega seonduvat. Seo jõulusokike ülevalt kokku nii, et ükski mängija soki sisse piiluda ei saaks. Jaga igale mängijale paber ja pastakas ning saada jõulusokike koos esemetega ringi käima. Iga mängija ülesanne on tuvastada võimalikult palju sokis olevaid esemeid ning need siis paberile kirja panna. Võitjaks osutubki see mängija, kes arvas õigesti ära kõige enam sokki peidetud esemeid. Selleks, et mängu veidi põnevamaks muuta, võiksid enne mängu algust panna paika ka ajalimiidi – n. sokk tohib ühe inimese käes olla kuni 5 minutit. Mängu lõppedes võiksid sokis olnud esemed kinkida mängijatele.

2. KINDAMÄNG

Mängijad istuvad ringis. Ringisolija võtab kinda, viskab kellelegi sülle ja hüüab kas “ÕHK”, “VESI” VÕI “MAA”. Kinda saaja peab ütlema kiiresti selle linnu või looma nime, kes vastavas keskkonnas elab. Õige vastuse korral viskab vastaja kinda edasi. Kes vastusega viivitab või vastab valesti, annab pandi.

3. KES MA OLEN?

Läheb Vaja: Pabereid, millel kirjas jõuluteemalised tegelased (Rudolf, jõuluvana, jõulumemm, päkapikk jne); Kleeplinti
Kui külalised saabuvad, kleebi igaühe seljale üks jõuluteemaline tegelane, nii et keegi ise ei tea, kes ta on. Nüüd hakkavad külalised küsima küsimusi, et teada saada, kes nad on. Küsimused peavad olema “jah” ja “ei” vastustega.

4. PAKKIMIS VÕISTLUS

Vaja: erineva suuruse ja kujuga kaste, pakkepaberit, kingipaela, kleeplinti, kääre
Kaks mängijat astuvad üksteisele vastamisi ning nad peavad kiiruse peale pakkima sarnase kujuga kaste. Kolm vooru on.
Igas järgnevas voorus antakse kätte teistsuguse kujuga kast. Kes on kolmest voorust parim, võidab!
Võibolla ka üks voor, kus saab osaleda rohkem mängijaid.

5. HULL KINGIVAHETUS
Vaja läheb: 2 täringut ja enne pidu ütle külalistele, et nad pakiksid kaasa mingi imeliku (odava) kingituse.
Las külalised panevad kingitused kuuse alla ja kui kõik on valmis, ütle külalistele, et nad võtaksid mingi suvalise kingituse omal valikul. Seejärel istuge ringi ja tehke kingitused lahti. Nüüd veeretage kordamööda täringuid. Kui keegi saab kaks samasugust numbrit, siis tal on võimalus kas jätta kink endale või vahetada see kellegiga ära. Kui otsus tehtud, lahkub mängija ringist. Teised veeretavad täringut edasi nii kaua kuni kõik on saanud nö oma soovitud kingi.

6. KES SAAB KINGI?
Paki enne pidu üks väike kingitus mitme erineva pakkepaberi ja kastide sisse. Kogu külalised ringi ja hakake kõik päripäeva täringut veeretama. Kes veeretab number kuue, paneb kibekähku kindad kätte ja hakkab kingitus lahti pakkima. Teised veeretavad senikaua täringut kuni keegi veeretab uuesti number kuue ja saab hakata ise kingitust lahti pakkima. Viimane inimene, kes saab kingituse lahtipakitud, saab selle endale.

7. JÕULULAULUD
Kirjuta enne pidu tuntud jõululaulud eraldi paberilipikutele ja pane ühte korvi. Las külalised võtavad ükshaaval lipiku ja proovivad seletada, sõnu kasutamata, ainult kehakeele abil, mis laul lipikul kirjas on. Kes arvab ära kõige rohkem laule, võidab.

8. LEIA OMA JÕULULAUL
Vaja: paberilipikuid jõululauludega ( kahel lipikul üks laul), korv
NB! Kasuta tuntud jõululaule nagu Püha öö, Aisakell, Valged jõulud
Pane korvi külalistega võrdne arv paberilipikuid. Kui külla tuleb 10 inimest, siis pane korvi 5 laulupaari. Mängijad võtavad korvist ühe paberilipiku ja peavad seal kirjas olevat laulu ümisema hakkama. Nüüd peavad nad otsima üles oma paarilise, kes ümiseb sama lauluviisi. Kui paariline leitud, siis tuleb soovita “häid jõule”.

9. MOODNE JÕULUPUU
Vaja: erinevaid kuuseehteid
Jaga külalised kolme rühma, igast rühmast üks peab olema jõulupuu. Nüüd on aega viis minutit, et “jõulupuu” ära ehtida. Kõige ilusam puu võidab.

10. MOODNE LUMEMEMM
Vaja: WC-paberit, mütse, porgandeid, salle
Jaga külalised kolme rühma, igast rühmast üks peab olema lumememm. Aega on viis minutit, et “lumememmest” WC-paberi, mütsi, porgandite ja salli abil ikka tõeline lumememm teha. Kõige lumememmem lumememm võidab.

11. LUMEMEMME EHITAMISE VÕISTLUS
Kui jõulud on vähegi lumised, siis jaga külalised gruppidesse, nii et igas grupis oleks 3 inimest. Ja läks! Iga grupp peab 15 minutiga ehitama lumememme. Kelle lumememm on kõige rohkem lumememme nägu, võidab!

12. PEIDETUD KINGITUSED
Külaliste kingitused on ilusasti mööda maja ära peidetud. Igaüks saab paberilipikul vihje, kuhu ta minema peab, näiteks “kõigi lemmik iglu” (külmkapp) . Kingitustega peab tulema kokkulepitud kohta ja kinke tuleb avada kinnastega.

13. JÕULULUULETUS
Esimene inimene kirjutab paberile ühe jõuluteemalise rea ja voldib selle nii kokku, et järgmine ei näeks. Ta ütleb vaid sõna, millega ta lause lõppes. Järgmine inimene peab kirjutama lause, mis riimub selle sõnaga ja voltima paberi uuesti kokku. Kolmas inimene kirjutab lause ja mõtleb uue riimialguse välja, neljas jätkab kolmanda riimi jne. Kokku tuleb üks suur jõuluteemaline luuletus.

14. JÕULULUGU
Istutakse ringis, igaüks saab pikema paberitüki. Selle peale kirjutab igaüks suvalise jõuluteemalise lause ja ulatab lehe edasi. Järgmine püüab selle lause kohta pildi joonistada, seejärel voldib lause kinni ja annab lehe edasi. Järgmine kirjutab siis jällegi pildi järgi lause ning peidab voltides pildi. Jne, kuni paber otsas. Lõpuks loetakse kirjutatud laused järjest ette.

15. KÕIGE TÄPSEM SILM
Lase külalistel arvata, kui palju kuuseehteid on sinu jõulupuul. Võidab see, kes õigele arvule kõige lähemale paneb.

16. JOONISTA JA LAULA
Kirjuta paberi lipikutele valmis nii palju jõululaule, kui tead. Lase ühel külalisel valida üks suvaline lipik. Nüüd peab külaline joonistama sellel lipikul oleva laulu ja teised mängijad peavad arvama, mis lauluga on tegemist. Kui mängijad on ära arvanud, peavad kõik hakkama kooris seda laulu laulma u 20 sek. Siis võtab järgmine külaline lipiku.

17. SELGITA VÄLJA, KES…
Jaga külalistele prinditud LIST. Iga mängija ülesanne on välja selgitada, kes külalistest vastab tema arust listis välja toodud punktidele. Pärast lugege vastused ette.

18. KÕIGE HALVEM JÕULUKINK
Iga külaline peab välja mõtlema kolm kõige halvemat jõulukinki, mis ta kunagi saanud on. Üks kingitustest peab olema väljamõeldis, kaks vastavad tõele. Teised külalised peavad välja selgitama, milline oli väljamõeldud kingitus.

19. REALISTLIK KUUSK
Jaga külalistele paberid ning nad peavad silmad kinni rebima välja jõulupuu. Kõige realistlikum kuusk võidab.

20. LAULU VÕISTLUS
Jaga külalised kahte rühma, ole ise dirigent või las dirigent olla see, kes mängus muulviisil osaleda ei taha. Dirigent annab esimesele grupile märku ning grupp peab hakkama laulma mingit jõululaulu, siis valib dirigent sobiva aja ja annab teisele grupile märku, kes peavad ka mingit jõululaulu laulma. Mäng käib senikaua kuni üks grupp ei suuda välja mõelda enam ühtegi jõululaulu.
REEGLID: grupisiseselt saab nõu pidada uue laulu valiku osas ainult siis, kui teine koor laulab. Kui dirigent annab märku laulma hakata, peab KOHE laulma

21. KATKENUD LAUL: JÕULUERI
Ettevalmistus: Üks mängijaist (mõni hea laulja) määratakse “dirigendiks”. Ülejäänud mängijad on koori liikmed. “Koor” asetub selliselt, et kõik mängijad näeksid dirigenti. Nüüd lepitakse kokku, millist jõululaulu hakatakse laulma ja kuidas annab dirigent märku laulu alustamiseks ja katkestamiseks. (vajadusel prindi sõnad välja, dataprojektoriga näita laulusõnu)
Dirigent annab märku ja koor hakkab laulma. Dirigendi järgmise, varem kokku lepitud märguande peale jäävad kõik vait, kuid jätkavad laulmist hääletult, mõttes. Ka dirigent laulab mõttes edasi. Dirigendi uue märguande peale hakkavad kõik uuesti laulma, kusjuures iga laulja jätkab laulu täpselt sellest kohast, kuhu ta mõttes lauldes jõudis. Mängija, kes eksib, s.t. jätkab laulu valede sõnadega, langeb mängust välja. Välja langeb ka koori liige, kes ei jätkanud laulu pärast dirigendi vastavat märguannet.
Pärast iga pausi, kui eksijad on välja selgitatud ja mängust eemaldatud, ütleb dirigent, millisest kohast tuleb laulu uuesti alustada ning mäng jätkub. Võidab see, kes kõige kauem mängus püsib.

22. VERIVORST
Jaga külalised kahte gruppi, las mõlemad grupid istuvad üksteisele vastu. Üks inimene esimesest grupist peab alustama mänguga, küsides küsimuse teise grupi liikmelt, kes tal vastas istub. Siis küsib küsimuse teise grupi liige jne. Küsimused võivad olla ükskõik millised, kuid vastus peab alati olema sama – verivorst. Inimene, kes vastab, ei tohi naerda ega ka naeratada. Kui ta läbib küsimusele vastamise edukalt, saab tema tiim punkti. Kui ta aga naerab, saab teine meeskond punkti. Kes saab esimesena nt 20 punkti kokku, võidab mängu.
2 variant: inimesed istuvad ringis ja päripäeva küsivad üksteiselt küsimusi. Kes naerma hakkab, langeb mängust välja.

23. JÕULUOBJEKTI JOONISTAMINE
Kaks mängijat peavad istuma seljad vastamisi. Ühele neist antakse mingi kindel jõuluteemaline asi – ornament, mänguasi, kaunistus jne. Teisele antakse paber ja pliiats. Objekti saanud inimene ei tohi öelda, mis asjaga on tegemist, kuid ta peab seda teisele mängijale kirjeldama nii et teine mängija saab seda joonistada. Näiteks: see on pikk asi, vasakult alt tuleb välja diagonaal, mis suundub objekti alt paremasse nurka, nüüd joonista ring objekti otsa jne. Pildi kvaliteet sõltub muidugi sellest, kuidas objekti kirjeldatud on ja kuidas joonistaja sellest aru sai. Tulemus võib olla hoopis teistsugune.

24. JÕULUVANAMÜTS
Alusta mänguga siis, kui külalised saabuvad peole, andes igale saabuvale külalisele jõuluvanamütsi ning juhised, et mütsi võib peast võtta alles siis, kui nad näevad, et sina oled oma mütsi peast võtnud. Kui kõik külalised on kohal ja jõulumütsid peas, siis rääkige ja lõbutsege/ sööge ja jooge kuni kõik hakkavad vaikselt mängu ära unustama. Siis, kui sulle tundub, et külalistel on mäng meelest läinud, eemalda tasakesi oma müts ja vaata, kes teeb sama. Viimane külaline, kes mütsi ära võtab, on kaotanud ning võib alustada sama mängu uuesti.
NB! Ütle külalistele, et kui nad märkavad, et sul ei ole mütsi peas, siis nad võtaksid oma mütsi peast ära nii, et keegi teine seda ei näe. Siis on mäng põnevam ja huvitavam on jälgida, kes on viimane mütsiga külaline.

25. IGAV JÕULUFILMI KIRJELDUS
Hea mäng mängimiseks siis, kui ei viitsi laua tagant püsti tõusta, aga midagi siiski tahaks teha. Mäng käib ringiratast. Esimene julge peab välja mõtlema ühe lauselise ja igava kirjelduse mingile jõulufilmile. Teised külalised peavad arvama, mis filmiga on tegu. Näiteks: Jõuluvana sattus kohtu alla, kuna kaheldi ta reaalsuses (“Miracle on 34th street”).

26. JOONISTAMINE
Ütle mängijatele, et nad peavad joonistama nt jõuluteemalise pildi omal vabal valikul. Enne määra ära hindamisgraafik nt iga küünal jõulupuul annab 2 punkti, päkapikud 1 punkti, seapraad 5 punkti vms.